Elcykeln valdes i år helt rättvist till Årets julklapp i år. Den utvalda klappen ska representera samtiden, ett nyväckt intresse, samt vara en storsäljare enligt kriterierna från HUI Research som varje år utser årets julklapp.

– Frågan är om Årets julklapp någonsin varit lika glasklar? En bättre samtida pryl som faktiskt gör stor nytta och är rolig på samma gång får man leta efter, och vi ser ju på försäljningen vad som är på gång. Elcykeln är utan tvekan en game changer som kan ersätta andra transportsätt, exempelvis bilen, säger Johanna Smedberg, marknadschef för cykelmärket Monark

Det stora suget efter elcyklar har gett utrymme för nya koncept, och Monark lanserade därför nyligen Elcykelstudion.se. På sajten kan man få en egendesignad elcykel till en kostnad som kan vara lägre än ett pendlarkort. Man beställer online och hämtar sedan cykeln hos närmaste återförsäljare.

Valet av elcykel som Årets julklapp tycks även ha varit lätt för HUI Research:

– Elcykeln har just nu stark vind i ryggen. Klimatoro, hälsotrend och regeringens premie gör den till en given årets julklapp, säger Jonas Arnberg VD på HUI Research.

I motiveringen heter det:

Årets julklapp 2017 – elcykeln – speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm.

 Elcykeln har på kort tid gått från att vara en exklusiv vara till att nå en bred målgrupp. Människor ges möjlighet att enklare än tidigare susa förbi storstadens bilköer, bemästra småstadens backar, trotsa slätternas motvind eller ta ut hunden på långtur i skogen. Elcykeln är en detaljhandelsprodukt som har stor potential att på djupet förändra samhällets infrastruktur och människors beteenden.