Historien Om Karin

Sveriges mest sålda cykelmodell är en historia för sig. Monarks äldsta och mest klassiska ramtyp ligger till grund för Karin. Den ursprungliga versionen, med den karakteristiska svängda ramen, skapades för över hundra år sedan, Traditionen att ge personnamn åt cykelmodeller blev Monarks signum från 1930-talet och framåt. Oftast hade dessa namn en koppling till kungafamiljen. Från 1950-talet började cyklarna likna dagens Karin. Första gången namnet Karin används är 1999, men det skulle dröja ytterligare några år innan de började produceras i limited edition-varianter.

YEM233__11_IceCream

Hotell Dorsia med sina pampiga sammetstyger och nyanser av ädelsten gav inspiration till Karin Dorsia.
Med en färgsprakande palett och blomstrande grafik flödar den glamorösa dekadensen med den här cykeln.

 

 

YEM233__11_IceCream

Karin Ice Cream i ett glassigt tema med härligt läskande rosa och turkosa pastellfärger! 

 

YEM233xx111

Karin in New York med en design inspirerad av graffiti och en urban mix av färger.

 

YJM2335111_India_silv_f

Karin in India inspirerades från början av en färgpalett som drog åt det indiska, matta färger à la indiska kryddblandningar.

 

yem233_47_5113_Garden

Karin in the Garden följande säsong vände sig till något bredare och äldre publik med sin inspiration hämtad från den starka trädgårdstrenden – men de yngre cykelentusiasterna köpte också cykeln!

 

YEM_233_5114_tattoo

Därefter följde en tuffare Karin Tattoo. Inspirerad av en av centralfigurerna i populära tv-programmet LA Ink.

 

Karin_cupcake

Året därpå kom Karin Cupcake, som med softa rosa och krämiga färger förstås inspirerades av det populära bakverket. På sadeln: ett recept på Cupcake.

 

yem_2334711_in-the-air

Karin in the Air hämtade inspiration från en flygvärdinna med femtiotalssnitt, på sadeln en flygbiljett.

 

Prickiga-Karin_sida_ljus

Den allra första Karin med unik profil presenterades år 2009 med en blå- och vitprickig sadel och en typisk 1950-talspinuppa på sadeln. Cykeln blev en omedelbar succé, och gjordes endast i en begränsad upplaga. Så föddes idén att göra en ny Karin med ett unikt tema säsongsvis. Tanken var att göra personliga cyklar som sticker ut, med färgställningar och teman inspirerade av trender, platser och samtiden och som tar oss någonstans i fantasin.

CYCLEUROPE I SVERIGE

sjosala_logotypSpectra

0