”Monark Design Challenge är ett sätt att bjuda in fler att vara med och skriva vår historia.”

Det här är Jurymedlemmarna i Monark Design Challenge

 Vad anser juryn vara den största utmaningen, vilka trender går det själv i gång på och hur fångar du deras uppmärksamhet rent visuellt?

 

Johanna Smedberg

Marknad- och produktutvecklingschef, Monark 

1. Kort, vem är du? Hur bidrar din kompetens till Juryn?

Jag jobbar som Marknadschef för Monark och ansvarar också för utvecklingen av Monarks cyklar, tillsammans med vårt produktutvecklingsteam i Varberg. Som en av jurymedlemmarna för Monarks designchallenge så kommer jag lägga extra vikt vid att koncepten från våra finalister passar Monarks varumärke, gärna på ett nytt och spännande sätt som skapar ”vilja-ha-känsla” när det rullar ut på marknaden. Den vinnande designen kommer att behöva fungera att byggas här i vår cykelfabrik, så det är något jag kommer titta extra på.

2. Hur ser du på det estetiska i en cykelgrafik/design? Vad fångar din uppmärksamhet visuellt?

Helheten! Här gör färg och grafik jättemycket, även om vi cykelnördar ibland stirrar oss blinda på detaljer i komponenter som också är viktiga förstås. En snygg sadel fångar ofta mitt intresse. En viktig detalj som inte får missas i en tävling som denna.

3. Vilka trender inom cykelgrafik/design tror du kommer vara mest framträdande framöver?

Om vi pratar om vardagscykling så beror det lite på vilken cykeltyp det handlar om. Det lite sportigare cykelmodet när det gäller färg och grafik hänger väl ihop med det som vi ser på andra outdoor produkter. Mer tidlös cykeldesign, där Monarks cyklar finns, hänger mer ihop med de trender vi ser i inredning. Generellt sett har varit en tid med mer nedtonade, lite smutsiga färger och detta kommer hålla i sig ett tag till, samtidigt som vi kommer att få se mer inslag av vågade färger. Det är kul. Cykel historiskt har varit väldigt mycket svart.

4. Vad tycker du är det mest utmanande i att bedöma en cykelgrafik/design?

Trender i all ära men design och vad som är snyggt eller inte är individuellt. Det svåraste i vårt jobb är att skapa något som tilltalar vår Monarkmålgrupp och som samtidigt hänger ihop med Monarks identitet och det vi vill stå för imagemässigt.

5. Hur viktigt anser ni att historien eller berättelsen bakom en cykeldesign är?

Monark Karin har en lång och spännande historia. Den vill vi fortsätta utveckla och berätta i många, många år. Monark Design Challenge är ett sätt att bjuda in fler att vara med och skriva vår historia.

 

 

 

Lisa-Stina Pettersson 

Industridesigner och Grafisk Formgivare, Framot 

1. Kort, vem är du? Hur bidrar din kompetens till Juryn?

Lisa-Stina Pettersson heter jag och är industridesigner och jobbar med färg och grafik på Monark. Mitt bidrag till juryn är att jag har erfarenhet kring design och tillverkningsprocesser.

2. Hur ser du på det estetiska i en cykelgrafik/design? Vad fångar din uppmärksamhet visuellt?

Det är viktigt att färg och dekaler samspelar med formen på ramen och övriga komponenter på cykeln, att det blir en bra helhet. Det som fångar min uppmärksamhet först när jag tittar på en cykel är lacken, kulören och finishen.

3. Vilka trender inom cykelgrafik/design tror du kommer vara mest framträdande framöver?

Just nu är det en stark trend att använda lite dekaler och grafiska element på ramar och komponenter, att låta formen tala. Tror det kan hänga i ett tag till på grund av effektiv produktion. Men allt går ju i cykler så hoppas på mer grafik på cyklarna i framtiden då det kan skapa mer mångfald i det estetiska uttrycket.

4. Vad tycker du är det mest utmanande i att bedöma en cykelgrafik/design?

Att ska en design som tilltalar den tänka målgruppen.

5. Hur viktigt anser ni att historien eller berättelsen bakom en cykeldesign är?

Beroende på cykelmodell kan den vara viktig. Det kan ge ytterligare dimension till en cykeln och göra att man som cyklist känner sig extra nöjd med sin cykel.

 

 

 

Kristin "Krickelin" Lagerqvist

Inspiratör & kreatör, K. Lagerqvist

1. Kort, vem är du? Hur bidrar din kompetens till Juryn?

Jag jobbar som digital kreatör och är grundare och ägare till livsstilsmärket K: LAGERQVIST. I år är det jag som designar årets Karin limited edition och jag brinner för färg, form, de små detaljerna och storytelling. 

2. Hur ser du på det estetiska i en cykelgrafik/design? Vad fångar din uppmärksamhet visuellt?

Färgen främst och sedan kommer detaljer som sadel, former och funktion. Älskar bruna sadlar - känns lyxigt!

3. Vilka trender inom cykelgrafik/design tror du kommer vara mest framträdande framöver?

Det beror naturligtvis på användningsområde - men till vardagens cykelturer, där tror jag på klassiker som kan kännas klockrena och användbara många år framöver. Att cykeln ska matcha livsstil och garderob.

4. Vad tycker du är det mest utmanande i att bedöma en cykelgrafik/design?

Åh - det har jag inte tänkt på. Jag känner mig oerhört öppen och positiv och vet nog inte än vad som blir utmanande i bedömningen.

5. Hur viktigt anser ni att historien eller berättelsen bakom en cykeldesign är?

Både viktig och intressant - en produkt är så mycket mer om du får berättelsen bakom, får veta vart inspirationen är hämtad, vem som ligger bakom och hur tankarna har gått i processen med att ta fram objektet. 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Mer om Monark Design Challenge

Monark Design Challenge är en tävling i att sätta färg och grafik på Sveriges populäraste cykel, Monark Karin. Skapa din dröm-Karin, vinn din egendesignade elcykel till ett marknadsvärde av 19 995 kr och få publicitet tillsammans med din design när den presenteras på marknaden 2025. 

Mer om Monark Design Challenge här

CYCLEUROPE I SVERIGE

sjosala_logotypSpectra

0